Forside
Borgerforening
Mejeri
Liv i Landsbyerne
Liv i Landsbyerne
Foreningen Liv i Landsbyen
Købmanden i Alken
Kultur
Alken-koret
Alken Bryghus
Natur
Alken Saftklub
Alken Have
Trafik
Så er det nok-blog
Nattog foto
Togfløjten 2021
Vandværk
Teknik og anlæg
Dover GF
Alken Minimarked
Historie
Liv i byen
Folk i Alken
Lokale links
Alken-Chinenke
Arkiv
Video-vitser
alken.dk
smalltalken
Opslagstavle
Svejstrup
Bolig i og omkring Alken
Shelters i Alken
 

 

 

Så er det NOK-blog   
Af Eva Michaelsen
  Så er det NOK-blog

18. okt. 2010 *  Morgenstund har guld i mund. Man kan jo spørge hvor mange procentdele af Danmarks befolkning, der ikke synes, at tiden om morgenen er meget kostbar? Om den måske ligefrem er guld værd ved jeg ikke?

Det er i hvert fald den tid, hvor madpakker, kaffe, havregryn, strygejern, brusebad, tøj på, hundeluftning, barnegråd, ostemadder, gulerødder, tømmermænd, dyrefodring, skopudsning, tandbørstning, forberedelser, lektier, måske motion og meditation, og hvis det står helt galt til: morgen tv og cykelpumpning er på programmet. Det er det tidspunkt på dagen, hvor vi ikke har særlig meget tid, hvor vi skynder os, er koncentrerede og fokuserede på det, vi skal i løbet af dagen.

Morgener, der let kan blive ødelagt af bilkøer, sneskovle, vejsalt og forsinkede tog. For slet ikke at tale om tog, der ikke standser.

Trafikstyrelsen har åbenbart en anden holdning til morgener. De sætter alle sejl til med deres formidable lyntog, så Silkeborgere og Herningditto (der garanteret er bilister næsten hele bundtet) kan spare nogle kostbare minutter og komme hurtigere frem. Mens andre trofaste pendlere kan få lov til at komme for sent eller for tidligt på arbejde. Eller vente i hele eller halve timer på iskolde stationer. Er det det, man vil byde folk, der lægger i tusindvis af kroner for et pendlerkort? Halvere deres muligheder for at komme frem?

Selv i de gode gamle DSB tider var der halvtimedrift om morgenen indtil kl. ca. 9.

Nu ser tiderne på hverdage for Alkens vedkommende sådan ud mod Århus, hvis den kommende køreplan sættes i værk:

 kl. 5.46, kl. 6.11, kl. 7.26, kl. 8.26, kl. 9.26.

Så hvis man skal på arbejde kl. 8.00 et sted i Århus, der ligger lige lidt længere væk end Banegården, så skal man af sted kl. 6.11.

Er det anstændigt? Nej, selvfølgelig ikke.

På nuværende tidspunkt er frekvensen fra eksempelvis Alken:

 kl. 5.43, kl. 6.11, kl. 7.00, kl. 7.24, kl. 8.00, kl. 8.25, kl. 9.00, kl. 9.25,

hvilket er både fleksibelt og ordentligt.

Ingen kan være tjent med at skulle spilde kostbar morgentid på elendig køreplansplanlægning. Og læg lige mærke til frekvensen igen i den måske kommende køreplan: mellem kl. 6.11 og 7.26 er der 1 time og 15 minutter! Helt ærligt. Har vi ikke andet at bruge vores tid på?


13. okt. 2010 *  Hvor ensporet har man lov til at være? Trafikstyrelsen har, som alle ved, besluttet at der fra december 2010 skal køre lyntog hver time mellem Herning og Århus. Lyntog, som bare kører igennem og kun stopper ved 'vigtige' stationer som Ikast, Silkeborg, Ry og Skanderborg. Samt selvfølgelig nærbanestationerne Hørning og Viby J., som i forvejen har ret gode offentlige forbindelser til Århus med både bus 107 og Oddergrisen.

Dette betyder, at pendlerne ved de små stationer: Hammerum, Bording, Engesvang, Svejbæk, Laven og Alken med ét slag bliver overset, og i stedet for den nuværende halvtimedrift kan se frem til, at der kun går et tog i timen.

Meget vellykket, Trafikstyrelse!
Vi ignorerer bare, at en hel masse trofaste pendlere ved de små stationer bliver ladt i stikken og får halveret deres muligheder for transport. Er det en klimavenlig beslutning? Er det en pendlervenlig beslutning? Er det en intelligent beslutning?

Måske en temmelig ensporet beslutning. For hvordan kan man tænke fornuftig kollektiv trafik anno 2010 og snart 2011 med et tog, der går en gang i timen? Og hvordan kan man tænke lyntog på en ensporet, nej jeg mener enkeltsporet strækning, hvor der med garanti opstår 'propper' og ventetider på krydsende tog, så man ikke får sparet de sølle minutter man regner med.

Vi skruer lige tiden tilbage til det Herrens År 2004-5, hvor de små stationer kæmpede for at bevare deres myldretidsafgange hver halve time om eftermiddagen. Og vandt! Det var ganske vist, at togene bl.a. skulle krydse i Laven. Og holdt stille nogle hundrede meter ude af sporet, for det var jo en afgang som ikke skulle standse i Laven. Men det blev den nødt til. Køreplansberegningerne holdt ikke stik, man skulle vente for krydsende tog. Og de stakkels pendlere i Laven kunne føle sig grundigt til grin.

Det vil også ske i dette tilfælde. En ensporet beslutning for at begunstige et fåtal af pendlere fra Herning. Men til gene for et stort antal pendlere fra de små stationer.

Længe leve skrivebordsbeslutninger.


11. okt. 2010 *  En kollektiv trafik frustration, udsat for vrede og indignation. Denne blog er et resultat af en indædt vrede og frustration over den ensporede beslutning, som Trafikstyrelsen har truffet, om at der fra december skal køre lyntog en gang i timen mellem Herning og Århus, for at nogle passagerer skal kunne spare nogle få minutter, mens samtlige pendlere fra de små stationer: Alken, Laven, Svejbæk, Engesvang, Bording og Hammerum bliver bombet tilbage til stenalderen fra halvtimedrift til timedrift og må nøjes med at se hvert andet tog suse forbi.

Resultatet bliver, at man sørger for at skaffe sig en bil, for kollektiv trafik for nedadgående i 2010 snart 2011, kan man bare ikke byde sine borgere.

Det går ud over sammenhængkraften i de udstrakte kommuner. Gymnasieelever og anden ungdom, pendlere, trofaste togbrugere og rejsende bliver ladt i stikken. En ensporet beslutning på en enkeltsporet strækning, der slet ikke er gearet til hurtig trafik, fordi man hele tiden skal vente på krydsende tog. 

Denne blog er til inspiration for dem, der har lyst til at kæmpe for sagen. Som gerne vil bruge deres stemmer og argumenter i dialog med pressen, Arriva, Trafikstyrelsen og lokalpolitikerne. Brug gerne af den opsparede og nedfældede vrede på denne blog og skriv af, kopiér eller lad dig blot inspirere af disse ord. 

Det vigtigste er, at du handler på dem. Skriver dine egne indlæg, indkalder til borgermøde, laver pendler-protest-grupper, skriver læserbreve, laver grundig research, skriver til Transportministeren, til Trafikstyrelsen, sender dine argumenter, formidler budskabet m.m. dersom du altså er enig. 

Bloggeren selv har udnævnt sig til den, der blot skriver og fyrer op i krudttønden. Det er dennes opgave.

At få det videreformidlet er nogle andres opgave.

'Gør det du er god til.' (som en tidligere meget blå bank sagde). 'Just do it' (som nogle andre sagde) og 'If you can dream it, you can do it' (det er vist Disney).

Der vil komme forskellige afsnit i løbet af den næste tid, som belyser problematikken. Og eftersom vreden er en hurtig energi, som ikke har tålmodighed til lange artikler eller perfekte kronikker, så bliver det denne korte blog-fom, som driver værket. Mindre afsnit, så man bevarer koncentrationen. Det gælder naturligvis også for bloggeren selv, for det er det vi lever af: hurtig energi omsat og udsat for: så er det NOK-blog!