30. sept. 2007 * Suite af Anna Klindt Sørensen på mejeriet. Vi har fået nye billeder fra Ry Kunstforening, fortæller Tove Nyholm fra mejeriets kunstudvalg, der udover hende består af Sanne Dudoret og Eva Michaelsen. - Det betyder at vi har dem til låns, indtil vi finder på noget andet.
Denne gang blev det muligt at få nogle af Anna Klindt Sørensens værker, noget som vi længe har ønsket os. Og det er ganske passende, at hun følger efter de store landskabsmalerier, vi har haft hængende i en årrække. Mange af dem var malet af Pauline Thomsen, som netop var et forbillede for Anna Klindt Sørensen i hendes unge år.
Vi har hængt dem op som en suite inde i salen, og i baren har vi foreløbig hængt at maleri af Mari Dahl fra Jaungyde. Jeg har skrevet lidt om begge kunstnere i det følgende.
Vi arbejder nu på at få hængt nogle fotos fra byen op over baren, i en eller anden fælles ramme. Og drømmen med at fylde indgangen til mejeriet med et billede fra hver husstand i byen, ja den lever stadig. Nogen der har ideer til en god og overkommelig løsning herpå?
|
|
|
Anna Klindt Sørensen, født og død i Ry, 1899-1985.
I 1917 rejste den 18 årige gårdmandsdatter fra Ry til København for at uddanne sig på Albertine Wesenbergs skole for porcelænsmalerinder. Allerede som barn var hun i gang med at tegne og male, og i samråd med forældrene forsøgte hun som ung at kombinere denne interesse med en praktisk indtægtskilde, selv om forældrene regnede med at dette blot var en overgang inden hun blev gift med en landmand og fortsatte i det miljø hun var runden af.
Men AKS mærkede tidligt at hun blev nødt til at bryde med sin opvækst hvis hun ville frigøre sig og udvikle sig som kunstner, så hun blev ikke længe ved porcelænsmaleriet, men søgte over på Kunstakademiet. Herfra brød hun op efter kun få semestre, for undervisningen var gammeldags og AKS var optaget af det moderne maleri, så hun rejste til Paris, hvor hun opholdt sig de flg. 16 år.
Hun opsøgte bevidst malerskoler og lærere der arbejdede med det formsikre og konstruktive maleri, i stedet for de mere koloristiske og ekspressive miljøer. For AKS, som var temperamentsfuld og egenrådig, vidste at hvis hun ville finde et udtryk for sine impulsive og ekspressive kunst, måtte hun finde en ramme at arbejde i, lære noget om komposition.
Hun arbejdede hos malere som M. Gromaire og F. Leger.
|
|
Fra midten af 1930’erne flyttede hun tilbage til Danmark, men vedblev livet igennem at rejse ud med jævne mellemrum. De følgende år havde hun en lang række udstillinger både separat og med forskellige grupper, og hun modtag adskillige priser og hædersbevisninger. |
|
|
Hun arvede den store Villa Petersborg i Ry efter sin mors død, og opholdt sig der om sommeren. I 1963 oprettede AKS et legat som skulle sikre at villaen kunne blive til et kunstmuseum, og hun begyndte at samle egne værker og opkøbe andres, især af kvinder.
Det er endnu ikke lykkedes at etablere et museum, så efter hendes død er der oprettet en fond, ’Anna Klindt Sørensens Fond’, der ejer og forvalter hendes efterladte billedsamling, og uddeler et legat for kvindelige kunstnere.
Ry Kunstforening ejer også en del af hendes værker, og derfor er det endelig lykkedes os her i Alken at låne de 12 tegninger og tryk, der passer så fint i den nyrenoverede mejerisal.
Mari Dahl.
Uddannet fra Århus Kunstakademi 1989.
Udsmykninger på Himmelbjergegnens Natur- og Idrætsefterskole, medlem af kunstnersammenslutningerne KIROO, Ry og Silkaden, Silkeborg.
Udstillet på Silkeborg Bad, Kulturspinderiet i Silkeborg, Kunstnernes Hus i Århus, Industrimuseet i Horsens og masser af kunstforeninger i Jylland.
Om sine billeder siger hun: ”Mit udgangspunkt er det jeg ser og oplever, som regel i form af en slags lyriske ”farvedigte”.
Jeg forsøger at fastholde en stemning udfra farvernes egne regler som komplementærkontrast, kolde og varme farver i balance, lys og skygge osv.
Jeg læner mig nok op ad den impressionistiske maletradition men med hang til ekspressionistiske udfald…”
(Fotos: Sanne Dudoret)
|